poniedziałek, 16 listopada 2020

Self-care w kuchni | 3 produkty i 2 pyszne jesienno-zimowe przepisy

self care w kuchni, 3 produkty na jesień i zimę

Brakuje mi tu treści w tematyce self-care, czyli szeroko pojętego dbania o siebie. Piszę szeroko pojętego, bo self-care to nie tylko SPA czy maseczki. To także dbanie o swoje wnętrze, o swoje zdrowie, o siebie po prostu i w całości. Holistycznie. Jednym z elementów self-care jest właśnie zadbanie o swoje zdrowie fizyczne, a jak to lepiej zrobić, niż zdrowym i przemyślanym odżywianiem? Myślę, że najpierw trzeba zadbać o poszczególne elementy naszej diety, a dopiero później ewentualne niedoboru (np. D3) uzupełniać suplementami. Same suplementy nie mogą zastąpić zdrowej diety! Dlatego dziś opowiem ci o pięciu produktach, które zawsze mam w swojej kuchni i pomagają mi właśnie o zdrowie zadbać. Jako bonus przygotowałam dla ciebie dba bardzo proste, ale niesamowicie smaczne przepisy. 


W dzisiejszym wpisie znajdziesz właściwości oraz zastosowanie 3 poniższe produkty:

  • sok z owoców czarnego bzu,
  • miód,
  • płatki owsiane. 

Sok w owoców czarnego bzu


Wczoraj chciałam zakupić ten z kwiatów, ale wyszło tak, że kupiłam z owoców. I myślę, że ma on nawet szersze zastosowanie, a w smaku nie jest wcale gorszy od tego pierwszego. 

Sok z owoców czarnego bzu - właściwości

  • witamina A i witamina C - wzmacniają odporność;
  • naturalne lekarstwo na przeziębienie;
  • łagodzi kaszel;
  • łagodzi stany zapalne w organizmie;
  • zmniejsza gorączkę;
  • skraca czas infekcji;
  • źródło przeciwutleniaczy;
  • działanie napotne i moczopędne;
  • działanie lekko przeczyszczające;
  • działanie przeciwwirusowe;
  • naturalny lek na ból głowy;
  • ...
Jak widzisz, sok z owoców czarnego bzu ma mnóstwo zastosowań. Co więcej, jest bezpieczny dla dzieci oraz kobiet w ciąży. Dzięki temu ciężarne mogą pozbyć się chociażby bólu głowy, czy też zmniejszyć gorączkę w naturalny sposób. 

Ja te soki poznałam dopiero w tym roku, ale jestem zakochana i myślę, że już na stałe zagoszczą w mojej domowej apteczce

Pyszna jesienna herbata - przepis

Podzielę się z tobą pierwszym, banalnym, ale jakże pysznym przepisem. 

Potrzebujesz:
  • 250 ml gorącej wody (zagotowanej)
  • 100 ml zimnej wody
  • sok z owoców czarnego bzu
  • torebkę czarnej herbaty
  • pół łyżeczki miodu (lub więcej, jeśli lubisz bardzo słodką)
Jeśli chcesz, możesz użyć tylko gorącej wody do zaparzenia herbaty, ale będziesz musiała poczekać, aż przestygnie, by dodać do niej miód. Ja wolę zaparzyć, potem dolać zimnej wody. Rozpuścić miód i dolać soku z owoców czarnego bzu (tak do smaku). I pyszna jesienna herbata na zdrowie jest gotowa :)

Miód akacjowy

Gdy dowiedziałam się, że choruję na insulinooporność, czytałam wiele na ten temat. Nie chciałam rezygnować ze słodkiego smaku (ze sklepowych słodyczy tak), więc szukałam informacji o miodach i okazało się, że akacjowy jest najlepszym wyborem, bo ma stosunkowo niski indeks glikemiczny. W smaku też jest idealny. 

Miód akacjowy - właściwości

  • naturalne lekarstwo na ból gardła, kaszel i inne dolegliwości dróg oddechowych;
  • działanie moczopędne oraz oczyszczające układ moczowy;
  • wzmacnia odporność (stosowany regularnie!);
  • działa uspokajająco. 

Miód akacjowy - zastosowanie

Możesz go używać jako zamiennika cukru do herbaty, pić wodę z miodem, używać do wypieku niektórych ciast i ciasteczek (np. pierniczków), jako słodzik do owsianki... i tak naprawdę wszędzie tam, gdzie chcesz. Mleko z miodem, czosnkiem i masłem idealnie nada się na przeziębienie. 

Płatki owsiane

Płatki owsiane to także taki trochę uniwersalny składnik w mojej kuchni. Robię z nich pyszne owsianki, spody do ciast, batoniki domowe... Są one także bardzo zdrowe. 

Płatki owsiane - właściwości

  • są bardzo sycące i stanowią idealne śniadanie;
  • zawierają dużo błonnika;
  • obniżają ciśnienie;
  • obniżają poziom złego cholesterolu;
  • zmniejszają ryzyko nowotworu jelit;
  • poprawiają trawienie;
  • stabilizują poziom cukru we krwi...
Choć zwykła, szara owsianka może nam się źle kojarzyć, to mam dla ciebie przepis, dzięki któremu na nowo odkryjesz to danie. 

Przepis na pyszną owsiankę

Potrzebujesz:
  • 5 łyżek płatków owsianych,
  • 2 łyżki otrębów,
  • mleko (tyle, by płatki owsiane ugotowały się na gęsto),
  • mały jogurt (w moim przypadku wegański),
  • łyżeczka masła orzechowego,
  • garść ulubionych orzechów,
  • owoce (winogron, borówki, co lubisz).
Płatki owsiane z otrębami gotujesz do miękkości, tak by masa była dość gęsta. Przekładasz na miseczkę. Dodajesz jogurt, na to owoce, orzechy i polewasz masłem orzechowym. Gotowe! Smaczna, zdrowa i kolorowa owsianka jest idealna na śniadanie :)


Podoba ci się ten wpis? Jest dla ciebie przydatny? Jeśli tak, daj znać w komentarz, to będzie ich więcej! 

Trzymaj się ciepło i do zobaczenia następnym razem!


Zapisz się na newsletter, by otrzymywać więcej tego typu treści! > CHCĘ WIĘCEJ TREŚCI!

Możesz odwiedzić mnie także na instagramie

20 komentarzy:

  1. cudowne inspiracje! chętnie skorzystam! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miód od dawna zastępuje u mnie inne słodzidła, a jeśli chodzi o owsianki, to jestem w stanie znieść jedynie te pieczone, bo tracą charakterystyczny posmak trocin :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serio mają taki posmak? :) a pieczonych nigdy nie próbowałam!

      Usuń
    2. Polecam ten przepis: https://filozofiasmaku.pl/2015/01/17/pieczona-owsianka-bananowo-serowa/
      Pomijam w niej wszelkie słodzidła, czekoladę i rodzynki :D Fajnie smakuje upieczona ze śliwkami ;) Jest mega syta i wystarcza mi na 3 dni do pracy (taka fit dieta pudełkowa) ;)

      Usuń
  3. Bardzo przydatny post, właśnie robię sobie herbatkę malinową ze sokiem malinowym od siostry :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja niestety nie mogę płatków owsianych :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Muszę to wypróbować. Zwłaszcza herbatę i tą owsiankę której jestem najbardziej ciekawa. Ogólnie zawsze w moim domu było pełno czarnego bzu i go lubię ale nie miałam pojęcia o jego właściwościach :d
    by-tala.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. O, miodek uwielbiam (zresztą jak każdy szanujący się niedźwiedź 🐻😁)!

    OdpowiedzUsuń
  7. Miód uwielbiam :) Super inspiracje :*

    OdpowiedzUsuń
  8. Jesienna herbata to tylko z cytryna i malinami :) mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wczesnym latem, z kwiatów bzu robię lemoniadę, cudownie gazowanego szampana, piekę z nimi placki albo smażę naleśniki. Jesienią obowiązkowo już z owoców powstaje sok i konfitura. Ma specyficzny smak, który uwielbiam no i te walory zdrowotne- bez jest niezastąpiony :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz. Wszystkie Twoje słowa motywują mnie do dalszego działania. Jeśli blog Ci się spodobał, koniecznie zaobserwuj i bądź na bieżąco!

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia