POZNAJMY SIĘ!
Mam na imię Klaudia i jestem mamą, żoną, przedsiębiorczynią… a przede wszystkim sobą! Znam swoje wartości, wiem, w jakim kierunku zmierzam i jestem ważna dla samej siebie. Dlatego dbam o siebie na co dzień, a nie tylko od święta. Chcę Ci pokazać, jak możesz to zrobić! Ale tak bez spiny. To miłe miejsce. Pokazuję Ci mój punkt widzenia oraz dostępne opcje, a działanie należy do Ciebie (o ile tego właśnie chcesz!). Oprócz tego znajdziesz tu różne sposoby ułatwiania sobie życia, recencje książek, seriali i podcastów oraz treści o endometriozie i minimalizmie. Zrób sobie coś pysznego do picia i zapraszam do czytania!
CO MOGĘ DLA CIEBIE ZROBIĆ!
Chcesz bym pisała dla Ciebie? Nie ma problemu! Jestem copywriterką z doświadczeniem. Specjalizuję się w artykułach blogowych na temat dbania o siebie, rozwoju osobistego oraz macierzyństwa. Piszę także na inne tematy. Chętnie przygotuję treści do sklepu internetowego, na Landing Page oraz do newslettera. Piszę także teksty we współpracy z markami (Poster Store, Bee.pl). Chcesz ze mną współpracować? Napisz do mnie na blog@kocipunktwidzenia!

JAK MOGĘ CI POMÓC?

  • 1
    NEWSLETTER
    Zapisz się, by otrzymywać dwutygodnik, w którym pokazuję, jak odzyskać czas dla siebie i żyć w zgodzie ze sobą.
    Czytaj więcej
  • 2
    WSPÓŁPRACA
    Chcesz, bym napisała o Twojej firmie lub produkcie na blogu? Kliknij tu, by poznać szczegóły!
    Czytaj więcej
  • 3
    COPYWRITING
    Chcesz, bym pisała dla Ciebie? Kliknij tu i poznaj szczegóły!
    Czytaj więcej

ZACZNIJ CZYTAĆ TUTAJ

Przeczytaj najnowsze wpisy!

Jak stworzyć harmonogram sprzątania, dzięki któremu w końcu odpoczniesz w weekend?

Harmonogram sprzątania, rośliny i światełka na komodzie.

Wiem, wiem. Po co planować sprzątanie? Wystarczy, że raz w tygodniu (przeważnie w sobotę) wyszorujesz całe mieszkanie i będzie czysto. To, że chwilę później padniesz na twarz i w ogóle nie odpoczniesz jest nieważne. A może chciałabyś, tak jak my, mieć wolny weekend i czyste mieszkanie? Właśnie po to jest harmonogram sprzątania, by każdego dnia przeznaczyć maksymalnie 30 minut na ogarnianie domu, a w weekend cieszyć się porządkiem i odpoczynkiem. Zaciekawiłam Cię?

Jak stworzyć idealny harmonogram sprzątania domu?

Uwielbiam plany i harmonogramy. Sprawiają, że czuję się bezpiecznie i przy okazji nie muszę o niczym pamiętać, bo wszystko mam zapisane. Mój pierwszy harmonogram sprzątania opierał się na jednym pomieszczeniu dziennie. I był skuteczny, gdy sprzątałam sama. 

Przy podziale obowiązków ten harmonogram się już nie sprawdził, bo mój mąż ma swoje przyzwyczajenia, a ja swoje. Gdy pojawił się Mały Człowiek, nasze podejście do sprzątania się zmieniło. Przeważnie mam na to kilka razy dziennie po kilka minut, gdy Mały Człowiek się bawi itd. Szukałam więc sposobu, by to wszystko ogarnąć, bo każde pomieszczenie po kolei się nie sprawdziło. Dochodziło do tego, że w poniedziałek zaczynałam kuchnię, ale rozciągało się to na 2-3 dni. Potem kolejne... a gdy przychodził kolejny poniedziałek, wracałam do kuchni. Jaki był problem? Nigdy nie starczało czasu na łazienkę! Zdarzało się, że nie wiedzieliśmy sami, kiedy ostatni raz myliśmy prysznic. O kurzach na górze mebli nie wspominając...

Szukałam więc idealnego planu sprzątania. Tworzyłam różne harmonogramy, które nie były skuteczne. Trudno było się w nich połapać. Zawierały zbyt duże zadania (np. umyć prysznic, czyli brodzik, szyby, ścianę, armaturę itd.). Przy dziecku często mam 5 minut, a nie 40. Mąż po pracy też nie ma ochoty spędzać całego wolnego czasu na sprzątaniu i mu się nie dziwię!

Harmonogram sprzątania domu dla 2 osób - jak przygotować?

Dlatego szukałam i szukałam. Wiedziałam, że zadania muszą być możliwie najmniejsze. Znienawidzony przez nas prysznic został podzielony na 4 mniejsze zadania, które jesteśmy w stanie ogarnąć w tzw. międzyczasie. I tak ze wszystkim innym. Ale nadal harmonogramy nie działały. Wyniosłam z nich jedną lekcję: nie możemy przypisywać zadań do konkretnych dni.

W końcu wymyśliłam harmonogram idealny! Testowaliśmy w grudniu i faktycznie ten grafik nam się sprawdza i w domu w końcu jest czysto (wszędzie, nawet w łazience), a jednocześnie każdego dnia mamy niewiele do zrobienia i pełną dowolność. 

Harmonogram sprzątania w domu - jak go przygotować, by był skuteczny?

Tworząc plan sprzątania domu powinnaś pamiętać o kilku ważnych kwestiach:
  • nie tylko Ty jesteś odpowiedzialna za sprzątanie,
  • by sprzątać skutecznie, nie musisz każdego dnia biegać z odkurzaczem,
  • grafik sprzątania nie może być przeładowany,
  • sprzątanie to nie tylko codzienne i cotygodniowe zadania. 
Co to oznacza? Już Ci wszystko tłumaczę (a przy okazji poinstruuję jak stworzyć harmonogram sprzątania domu). 

Grafik sprzątania do druku na komodzie pod klamerkami i ścierką Vileda żółtą.

Prosty plan sprzątania domu dopasowany do Twoich potrzeb i możliwości

Zastanawiasz się, jak skutecznie sprzątać? Odpowiedzią jest właśnie prawidłowo przygotowany harmonogram sprzątania. Stworzenie go nie jest trudne (tym bardziej, że niżej znajdziesz nasz grafik sprzątania - wzór, którym możesz się zainspirować oraz harmonogram sprzątania - tabela, którą możesz uzupełnić według własnych potrzeb). 

Krok 1: Lista domowych pomieszczeń i zadań

Na początek wypisz wszystkie pomieszczenia, jakie masz w domu. Zostaw trochę miejsca pod każdym z nich, by wpisać tam, co dokładnie trzeba posprzątać. Na początek możesz zapisać wszystko dość ogólnie (np. ścieranie kurzu, odkurzanie, podlewanie roślin, prysznic itd.). 

Jeśli nie masz problemu z realizowaniem większych zadań, możesz zostawić je w takiej postaci. Nie masz aż tyle czasu i wolisz czynności, które zajmą kilka minut? Podziel Twoje zadania na jak najmniejsze (np. zamiast ścierania kurzu wszędzie, możesz zapisać: ścieranie kurzu na meblach, na górze mebli, na roślinach, na ramkach itd.). 

Krok 2: Co sprzątać codziennie?

Teraz pora na odszukanie zadań, które musisz wykonywać codziennie. Ta lista będzie się różniła u każdej z nas. Moją możesz się zainspirować, ale nie musisz wszystkiego spisywać słowo w słowo. Co można sprzątać codziennie? Chociażby myć stół w kuchni, zmywać, wymieniać ręczniki, wynosić śmieci itd. Zadbaj o to, by tych czynności było jak najmniej i by nie zajmowały dużo czasu. Uwierz mi, że jeśli zaplanujesz sobie codzienne odkurzanie, mycie blatu, toalety (i kto wie, co jeszcze!), po tygodniu będziesz miała dość (o ile nie padniesz wcześniej). 

Krok 3: Co sprzątać raz w tygodniu?

Tygodniowy grafik sprzątania powinien zawierać takie zadania jak, np. mycie toalety, umywalki, zlewu, ścieranie kurzu itd. I znów - wszystko zależy od Twoich pomieszczeń, które masz w domu, a także Twojej sytuacji życiowej (wiadomo, że jeśli masz 5 kotów, to będziesz odkurzać częściej). 

Dlaczego mój aktualny harmonogram sprzątania tak dobrze się sprawdza? Wszystkie zadania cotygodniowe rozbiłam na jak najmniejsze czynności. Zrobienie większości zajmuje 5 minut. Dzięki temu łatwiej się zabrać za sprzątanie i możemy obserwować efekty nie tylko w postaci wysprzątanego mieszkania, ale też odhaczonych zadań z listy. Mnie to motywuje, a Ciebie? 

Ale to nie wszystko. Drugi sekret tkwi w tym, że pierwszy raz nie ustaliłam konkretnych dni na każdą czynność. Tak jest nam o wiele łatwiej. A odhaczanie z listy pozwala na szybkie sprawdzenie, co jeszcze zostało. 

W jakiej kolejności sprzątać dom, żeby się nie zniechęcić? Proponuję zacząć od najgorszych czynności. Dzięki temu to, czego najbardziej nie lubimy, mamy z głowy już w poniedziałek. U każdego może to być coś innego. Zbliżając się do weekendu, robimy coraz przyjemniejsze rzeczy. 

Krok 4: Co sprzątać raz w miesiącu/raz na dwa miesiące/raz na kwartał itd.?

Miesięczny grafik sprzątania może zawierać także zadania, które warto robić raz na dwa tygodnie. U nas jest to chociażby ścieranie kurzu z ramek czy roślin. To takie zadania, które trzeba robić częściej, ale raz w tygodniu to zbyt często. Doba ma ograniczoną liczbę godzin, dlatego niektóre rzeczy robimy po prostu rzadziej bez żadnych wyrzutów sumienia. Świat się nie zawali, jak te zadania poczekają, ale zrobione być muszą. 

Nasz grafik zawiera także zadania, które robimy raz w miesiącu. Jest tam czyszczenie kosza na śmieci, piekarnika, ścieranie kurzu w środku mebli itd. Raz na dwa miesiące wpisałam czyszczenie bębna pralki, pranie firan. Mamy także zadania, które robimy raz na pół roku, np. mycie okien czy przegląd ubrań. 

Prosty grafik sprzątania domu do druku - tabelka.

Jak skutecznie sprzątać? Stwórz swój harmonogram sprzątania domu krok po kroku

Przybliżę Ci jeszcze raz te kroki w skrócie:
  • zrób listę pomieszczeń w domu,
  • zapisz, jakie czynności musisz zrobić w każdym pomieszczeniu,
  • ustal, które zadania chcesz (musisz) wykonywać każdego dnia (sprawdź, czy możesz z czegoś zrezygnować i robić to rzadziej!),
  • ustal częstotliwość pozostałych zadań (raz w miesiącu, raz na dwa miesiące, raz na kwartał, raz na pół roku, raz do roku itd.).
By ułatwić sobie codzienną organizację sprzątania, rozbij zadania na jak najmniejsze elementy. Łatwiej się zebrać do trzech 10 minutowych zadań, niż do jednego półgodzinnego. 

Plan sprzątania do druku

Możesz zainspirować się moim grafikiem sprzątania lub wykonać swój. Poniżej możesz pobrać także tabelkę, którą dopasujesz do własnych potrzeb:
I na koniec ostatnia podpowiedź. By rodzina nie pytała Cię każdego dnia, co ma robić, powieś grafik sprzątania na lodówce. Dzięki temu każdy będzie widział, co już zostało zrobione i jakie obowiązki zostały. Koniec z wymówkami "bo ja nie wiem, co trzeba w domu robić" i ciągłymi pytaniami. 

Skorzystasz z naszego harmonogramu sprzątania? Daj znać w komentarzu!

Trzymaj się ciepło i do zobaczenia!

Ps. Zaobserwuj mnie na Instagramie, gdzie publikuję więcej trików na ułatwienie życia: @kocipunktwidzenia
Ps2. Zapisz się do newslettera, w którym pokazuję jak organizować, planować i ogarniać swoje życie, byś była z niego zadowolona > To coś dla mnie! Zapisuję się

Komentarze

  1. Nie planuje zbyt sprzątania chyba że coś większego, tak to sprzątam na bieżąco to co tego wymaga w danym momencie

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy1/12/2023

    Super pomysł, będę próbowała stworzyć listy zadań do każdego pomieszczenia. Może osobne listy będą w każdym z pokoi żeby były bardziej widoczne i możliwe do odchaczenia jak ktoś już jest w danym pomieszczeniu ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli taki sposób będzie wam odpowiadał, to oczywiście! Jeśli chodzi o osobne listy na każde pomieszczenie, to przygotuj się na to, że w łazience czy kuchni będą dłuuuugie, a w salonie będzie o wiele krótsza.

      Usuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za każdy komentarz. Wszystkie Twoje słowa motywują mnie do dalszego działania. Jeśli blog Ci się spodobał, koniecznie zaobserwuj i bądź na bieżąco!