poniedziałek, 10 lutego 2020

"Słodkości w insulinooporności" | jak przestać jeść słodycze?



Całkiem niedawno dowiedziałam się, że mam początki insulinooporności. Nic strasznego, przecież to tylko początki, ale coś we mnie drgnęło. Skoro to początek - dlaczego nie miałabym tego zahamować? Po co choroba ma się rozwijać? Lepiej zacząć teraz i cieszyć się zdrowiem! Więc na urodziny zażyczyłam sobie Słodkości w insulinooporności. Magdalena Makarowska i Dominika Musiałowska stworzyły świetną książkę. Dlaczego jest taka dobra? Już wam opowiadam!


Jak przestać jeść słodycze?


Pewnie nie raz zastanawiałaś się, jak przestać jeść słodycze, albo chociaż jak przestać jeść cukier. Mam rację? A może chociaż chciałaś ograniczyć? Jeśli tak - to witaj w klubie. Ja nie raz próbowałam, ale zawsze źle się to kończyło. Może i nawet wmawiałam sobie, że cukier jest mi potrzebny, choć wcale nie był. Przez niego tylko czułam się gorzej. A potem dowiedziałam się o insulinooporności i teraz wszystko ma sens.

Codziennie jem słodycze - to pojęcie bardzo względne. Słodycze je codziennie osoba, która pączka popija colą, a potem zjada paczkę żelek (każdego dnia), ale słodycze też je codziennie osoba, która zjada kostkę czekolady lub ciasteczko zawsze po obiedzie. A także osoba, która zajada się zdrowymi słodyczami bez cukru i słodzików.

Słodkości w insulinooporności - Magdalena Makarowska, Dominika Musiałowska


Krótko o książce. 

Autorki napisały książkę, która jest zarówno poradnikiem, jak i książką kucharską dla osób cierpiących na insulinooporność, ale nie tylko. Z mojej strony polecam ją każdemu! Dlaczego? Bo mówi o zdrowym stylu życia, zdrowym i przemyślanym odżywianiu oraz... jest o słodyczach. Ale tych zdrowych.

Po pierwsze, w książce znajdziemy troszkę informacji o samej chorobie oraz wszystkim, co z nią związane. Wyjaśnienia, co to indeks glikemiczny oraz co to ładunek glikemiczny posiłku. Dowiemy się, jaki jest zalecany, dlaczego i jak sprawić, by właśnie tak jeść. 

Okazuje się, że dieta 1500 kcal (lub jakakolwiek inna) spożywana jako produkty z wysokim indeksem glikemicznym nie będzie sycąca. Za to produkty z niskim indeksem glikemicznym - będzie ciężka do przejedzenia. Dlatego jest to też dobra dieta odchudzająca.

100 przepisów na zdrowe słodycze bez dodatku cukru, sztucznych słodzików oraz tych naturalnych. Mają nas nauczyć doceniać i czuć słodycz owoców, mleczka kokosowego i innych produktów. Mają zmienić nasze kubki smakowe tak, by kupne słodycze były mdłe, a te domowe - bez cukru - słodkie. Idealnie prawda? 

Przejrzałam przepisy i są naprawdę fajne. Dodatkowe oznaczenia GJM Free to strzał w dziesiątkę! G - bez glutenu, J - bez jaj, M - bez mleka i reszty nabiału. Mnóstwo pomysłów i ciekawych przepisów z różnymi wariantami wykonania w jednym miejscu. 

Zdrowe słodycze - proste przepisy


Znajdziesz tu przepisy na:
  • lody,
  • batoniki, kulki mocy, kostki,
  • serniki (także w wersji bez sera - na mleczku kokosowym),
  • puddingi, musy, kremy,
  • granole, crunchy, crumble, musli,
  • ciastka, muffiny, markizy,
  • ciasta,
  • tarty,
  • słodycze raw,
  • słodycze z warzyw (bardzo zaskakujące).

A teraz przyszła pora na...


Jak przestać jeść słodycze?

Możesz to zrobić ot tak, z dnia na dzień, ale myślę, że będzie to dla ciebie trudne. Dla mnie zresztą też. Więc:

  1. Na początek zacznij od eliminowania cukru w swojej diecie. Czytaj składy produktów, bo cukier jest czasem nawet w wędlinach. Nie kupuj nic, co ma cukier, syrop glukozowy itp. składniki. 
  2. Przestań słodzić kawę i herbatę. To prosty sposób na ograniczenie cukru - tak mi się przynajmniej wydaje. Zamiast dwóch łyżeczek słodź najpierw jedną. Gdy się przyzwyczaisz, zmniejsz ilość, aż dojdziesz do zera. 
  3. Nie kupuj sklepowych słodyczy. Są one niezdrowe (nawet te fit i w ogóle. Fit batonik może mieć w składzie syrop glukozowo-fruktozowy, a to nic innego jak słodzik). Jeśli nie kupisz - nie będziesz mieć ich w domu, a co za tym idzie - nic cię nie będzie kusić.
  4. Nie kupuj soków (tym bardziej tych przetworzonych). Mają one przeważnie dodatek cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego. Lepiej rób koktajle w domu lub po prostu pij wodę.
  5. Rób słodycze w domu - np. z przepisów z tej książki. Dzięki temu będziesz miała słodycze bez dodatku cukru i będą one dodatkowo pożywne i sycące. Pamiętaj, że robią słodycze sama, sama decydujesz jak słodkie (i czy w ogóle słodkie) będą. Cukier możesz zastąpić np. ksylitolem, stewią, ale tak czy tak dąż do tego, by nie dosładzać niczym.
  6. Nie ulegaj pokusom. Omijaj alejkę ze słodyczami, nawet nie patrz na pączki. Na imprezach także możesz odmówić słodyczy! Nikt nie powinien mieć ci tego za złe. Musisz też starać się nie reagować na komentarze. Sama spotkałam się z: i tak jesteś chuda to ci wolno, albo wymyślają sobie jakieś diety (i prychnięcie). Jestem szczupła, ale chcę też być zdrowa. Wymyśliłam sobie dietę, bo chcę być zdrowa. I tyle w temacie.
  7. Miej kogoś, kto będzie cię wspierał i motywował. Wiem z doświadczenia, że to najważniejsze i najbardziej pomocne!

A wy ograniczacie cukier? A może też chorujecie?


42 komentarze:

  1. Nie mam problemu z elminiacja cukru w diecie, aczkolwiek moja 'dieta cud' ma swoje slodycze, ktore umozliwiaja mi cieszyc sie chwila slodkosci i przy tym nie tyc! *.*
    Sama dla siebie i dla meza staram sie tworzyc swoje przyprawy bez innych dodatek by bylo smacznie i zdrowo :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze,ze teraz mozna puec zdrowiej, ja w tygodniu piekę na zdrowych mąkach,czesto bez glutenu i nie slodze niczego. Tylko w weekend sobie folgujemy☺

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajna książka :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam tą książkę jest naprawdę świetna :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak sądzę ;) podejrzałam ją u kogoś na blogu (może i u ciebie?) :)

      Usuń
  5. Chociaż wiele osób mi w to nie wierzy to wyeliminowałam ze swojej diety cukier właśnie z dnia na dzień. Nie jem słodyczy, nie korzystam z zamienników. Jakieś klasyczne ciasto zjem od święta i to w małej ilości, bo zaraz mnie mdli. Wystarczają mi owoce i gorzka czekolada :) jak sama coś piekę to bez żadnej słodkości, na pełnoziarnistych mąkach, często z dodatkiem warzyw :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja ci wierzę, bo sama niektóre nawyki tak wprowadziłam - nawyki i wielkie zmiany także :)

      Usuń
  6. Fajna książka. Mam publikacje tej autorki!

    OdpowiedzUsuń
  7. ja bym jeszcze dodała, że powinno się gotować w domu zamiast kupować gotowce. w np. sosach jest bardzo dużo cukru.

    ciekawy wpis :) sama ograniczam słodycze od kilku tygodni.

    mój blog :).

    OdpowiedzUsuń
  8. insulinooporność mnie nie dotyczy ale chętnie zagłębiłabym się w tą książkę, lubię dobre jedzenie, uwielbiam nowości :)

    OBSERWUJĘ :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam swoje ulubione słodycze i jeść nie przestanę, mogę jedynie ograniczyć. Nie wyobrażam sobie wykluczyć z diety jajka, cukier czy gluten. Życie bez nich traci smak :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie sądzę, że życie bez tych produktów traci smak - moje zyskało wiele nowych :)

      Usuń
  10. Na szczęście insulinooporność mnie nie dotyczy choć nigdy nie wiadomo ;) staram się unikać cukru, bo jak sama wspomniałaś w praktycznie każdym produkcie możemy go znaleźć. Od dawna unikam słodzonych napojów i całkowicie przerzuciłam się na wodę. Nie umiem się "napić" sokiem czy napojem gazowanym. Ale ulubionego batonika czy czekoladę lubię od czasu do czasu zjeść ;) Myślę, że książka przydałaby się moim rodzicom bo mój tata dostał zalecenie od lekarza, by kontrolować cukier i jeść zdrowiej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tak samo - wypiję litr soku i nic. A trochę wody i jestem "napita" :) Poleć tacie koniecznie!

      Usuń
  11. Najlepiej nie mieć słodyczy w domu :) Ale czasem ciężko się opanować przed ich zakupem... Ale super opcją jest robienie ich w domu :)

    OdpowiedzUsuń
  12. muszę przesłać Twój wpis siostrze bo ona właśnie dowiedziała się że choruje na IO i kompletnie nie daje sobie rady z tym jak przyrządzać jedzenie więc może zasięgnie tu porad - dzięki za wpis

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie mam problemu ze słodyczami, w ogole ich nie jem, natomiast CHIPSY to moje przekleństwo :p Dlatego staram się ich nie kupować :) Ps. też kocham kotki <3
    VISSIEN.blog

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja mam początki hipoglikemii, jest mi bardzo ciężko zrezygnować ze słodyczy, tyle razy próbowałam zdrowych przepisów, ale jednak te nie zdrowe - wygrywają.
    Książka bardzo interesująca, coś czuję, że to znak, że muszę znów spróbować powalczyć o zdrowie, i spróbować kolejnych przepisów.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja ostatnio trochę ograniczyłam cukier. Nie wyeliminowałam go całkiem, ale są takie dni, że nie jem wcale słodyczy.
    Czasem jednak mam ochotę na to ciastko, pączka czy ser na słodko. Staram się dosładzać rzeczy zdrowym cukrem (np miodem, daktylami, albo bananem), ale czasem mam też ochotę na sklepowe rzeczy.
    Odstawiłam natomiast napoje słodzone i soki. Jeśli już piję coś innego niż kawa/herbata/woda to jest to zazwyczaj domowej roboty sok zagęszczony np z malin. Albo kompot.
    Czasem mam ochotę na napoje na bazie mleka - kakao, inka czy owoce zblendowane z mlekiem. Do owoców oraz inki nigdy nie daję cukru, do kakao zazwyczaj dorzucam łyżeczkę trzcinowego.
    Powinnam odstawić cukier całkiem, ale trochę mi trudno. Ale pracuję nad tym - po mału. Bo wiem, że jeśli będę chciała to zrobić na raz, to nic z tego nie wyjdzie. Odstawiam po mału :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domowy sok też ma cukier :) u mnie najlepiej zadziałał szok - jedna choroba, druga choroba i jakoś nawet cukier udało się wyeliminować, a walczyłam z tym od lat :)

      Usuń
  16. Nie znam tej książki, ale lata temu, też ze względów zdrowotnych odstawiłam cukier i słodycze. I to była jedna z najlepszych rzeczy, jakie zrobiłam. Naprawdę, warto!
    Co prawda traci się te wszystkie smaki i brak ich, ale zyskuje się wiele jeśli chodzi o zdrowie. A także o figurę, cerę, itp. - wygląd, krótko mówiąc. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, warto ;) Ale myślę, że na tym "interesie" więcej się jednak zyskuje niż traci ;)

      Usuń
  17. Cukier i zakupoholizm to moje dwa największe problemy :D Oba uzależnienia staram się zwalczać, ale bywa różnie :P

    OdpowiedzUsuń
  18. ja chyba nigdy nie przestanę... Tyle razy już próbowałam rzucić ten nałóg...

    OdpowiedzUsuń
  19. U mnie zależy od dnia z tymi słodyczami. Czasami potrafię tonami...

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja nie jem słodyczy, czasami coś zjem jak mam ochotę ale to bardzo rzadko. Zazwyczaj robię tak,że np mam ochotę na lody, odkładam ich zakup do maximum. Kiedy w końcu je kupię czekam na mój cheat day a kiedy już nastaje ten dzień to albo nie mam ochoty albo coś...i tak już np lody leżą w lodówce 2 tygodnie :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak mam, że teraz mam na coś ochotę, zaplanuję to sobie, a gdy przyjdzie co do czego... to w sumie już nie mam ochoty :D

      Usuń

Dziękuję za każdy komentarz. Wszystkie Twoje słowa motywują mnie do dalszego działania. Jeśli blog Ci się spodobał, koniecznie zaobserwuj i bądź na bieżąco!

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia